דילוג לתוכן העמוד

קק"ל לא נבהלת, ובצדק

הכותרות בתקשורת הכריזו: למרות התנגדות ראשי הקרן הקיימת לישראל (קק"ל), נרשמה הקרן כחברה לתועלת הציבור ומעתה תצטרך להגיש דו"חות שנתיים לעיון הציבור.

בן רגע תם עידן החושך והחלה תקופת האור. בפעולה משפטית פשוטה יחסית שונו חוקי המשחק וקק"ל הבינה מי פה בעל הבית. התחושה שלי היא שקק"ל הבינו טוב מאוד ודי מהר, שהחוקים הם אותם חוקים והמשחק הוא אותו משחק. עוד הבינו, שככל שיקימו קול זעקה גדול יותר על המהלך שהפך את קק"ל כחברה לתועלת הציבור, כך יחשוב הציבור שאכן נפל דבר בישראל ואולי בכך יסתיים המאבק שנועד להפוך את קק"ל לגוף שקוף באמת.

משהוגדרה קק"ל כחברה לתועלת הציבור (חל"צ), חלים עליה חובות דיווח לרשם של דו"חות שנתיים, עליה לדווח על חמשת מקבלי השכר הגבוה והיא אכן נתונה לביקורת של רשם ההקדשות. בנוסף, יש ברישום השפעה על מקבלי שכר בכיר בדירקטוריון. חלק מהחובות נדחו מעט כדי לאפשר התארגנות לקראת המעבר לחל"צ, אבל התחושה הכללית שעלתה מהסיקור התקשורתי של העניין היא שקק"ל נעה בכיוון של הגברת השקיפות כפי שמצופה מגוף שהוא למעשה ציבורי, גם אם לא הוגדר כך באופן פורמלי.

אז קק"ל היא חל"צ. מה אפשר ללמוד על הגוף הזה עכשיו? האם אפשר לקבל נתונים אודות הטרדות מיניות במוסד? האם אפשר לקבל מידע אודות טיסות לחו"ל? לראות חשבוניות? האם אפשר לקבל פרוטוקולים של ישיבות כאלה ואחרות? לא! אולי התקשרויות עם ספקים? מה לגבי, הטבות לעובדים? את ספר התקציב אפשר לקבל? אה, גם זה לא?! רק דו"חות בדיעבד? אז פירוט השכר בדו"ח לרשם, זה כולל את כל ההטבות שניתנות, נכון? גם לא? טוב, אז את מה שכן מגישים לרשם אפשר פשוט להיכנס לאינטרנט ולראות, נכון? גם לא? צריך להזמין את התיק? וזה עולה כסף? עכשיו קצת יותר ברור למה דווח שקק"ל בסופו של דבר, קיבלה בסיפוק את החלטת היועץ להפוך אותה לחל"צ.

כשמנסים להילחם במפלצת עתירת ממון וקשרים, כדאי להוציא את כלי הנשק הכבדים. הפיכת גוף שמגלגל מיליונים מכספי הציבור ללא פיקוח ובקרה לחברה לתועלת הציבור, דומה יותר לניסיון להילחם במפלצת בכפית. כלי הנשק המשמעותי, המאיים והאפקטיבי ביותר שקיים כיום כדי לשנות את התנהלות קק"ל מן היסוד הוא חוק חופש המידע. החלת חוק חופש המידע על קק"ל (ועל החטיבה להתיישבות, הסוכנות וגופים רבים נוספים) באופן מלא תוביל לשינוי התנהגותי ארגוני כללי, ותשמש כחרב מאיימת בכל פעולה שיבצע אותו ארגון מאותו רגע ואילך.

דו"חות מעובדים, סיכומים שנתיים ואפילו ביקורות מזדמנות אינם יכולים להשיג את מה שחוק חופש המידע יכול להשיג ברגע. כאשר קק"ל קיבלה על עצמה, בכניעה, את הפיכתה לחל"צ, היא הבינה זאת טוב מאוד. ההימור שלי, שכאשר נצליח לבסוף להחיל את חוק חופש המידע באופן מלא על קק"ל, נגלה שהתקופה שבה קק"ל תיפקדה כחל"צ לא היתה מאוד שונה מקק"ל במתכונתה הקודמת.

המאמר פורסם בדה מרקר

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️