fbpx

הצורך לחשוף מול הרצון להסתיר

בכנס שערך משרד הבריאות לציון עשר שנים לחוק חופש המידע דנו המשתתפים בדילמות שמעורר פרסום הנתונים שאוסף המשרד על איכות שירותי הרפואה בישראל. 3 תקצירים מההרצאות

23 במרץ 2010

קבצים מצורפים

לתקצירי ההרצאות מיום העיון

דר' נורברט גולדפילד הוא רופא אמריקאי ומומחה לנושא פרסום מידע רפואי לציבור. גולדפילד נשא הרצאה אודות החשיבות של שיתוף הציבור במידע על איכות הטיפול של רופאים ובתי חולים. לטענתו שיתוף של המטופל הוא תנאי להצלחת הטיפול הרפואי. שיתוף כזה אפשרי רק בהתקיים שלושה תנאים: 1. למטופל יש את המידע הנחוץ לו כדי להיות שותף; 2. למטופל יש אמון בצוות הרפואי; 3. למטופל יש את הכישורים לדעת כיצד לקבל החלטות. שלושת הגורמים האלה מחייבים העמדת מידע לציבור. ד"ר גולדפילד תיאר כיצד במרפאה בה הוא עובד ישנן עמדות מחשב אליהן ניגשים המטופלים לפני כניסתם לרופא, ובהן הם ממלאים שאלון לגבי הטיפול שהם צריכים לעבור ומקבלים מידע גם לגבי סוג הטיפול אבל גם לגבי ההישגים של רופאים ומרכזים רפואיים באזור בביצוע הטיפול הזה.

בהרצאתו הציג ד"ר גולדפילד מחקרים שהראו שפרסום מידע השוואתי גורם לבתי חולים לשפר את תהליכי הבקרה הפנימית שלהם ולתקן ליקויים שמתגלים, באופן הרבה יותר יעיל ממה שמתרחש בבתי חולים שלגביהם לא מתפרסם מידע לציבור. ד"ר גולדפילד תיאר את המצב בארה"ב, שם ברבות מהמדינות מוטלת חובה חוקית על בתי החולים והרופאים לפרסם מידע על הישגיהם והרשויות מציגות אותו באופן מרוכז באתרים לידיעת הציבור. יחד עם זאת ציין גולדפילד כי כיום רק חלק קטן מהמטופלים עושה שימוש של ממש במידע לשם קבלת החלטות היכן יעברו טיפול, אבל אחוז זה נמצא בעליה.

פרופ' אלישבע שימחן, מנהלת המחלקה לחקר שירותי רפואה, האחראית על מבדקי האיכות שעושה המשרד (ושאת תוצאותיהם אינם מתפרסמים לציבור), הציגה עמדה מהוססת יותר לגבי שיתוף הציבור במידע מסוג זה. לטענתה לא ניתן לעשות זאת בכפייה על בתי החולים, ויש לנסות להגיע איתם להסכמות, אחרת הם לא ישתפו את המשרד בנתונים הנדרשים ולא יאפשרו לחוקרים מטעם המשרד לעיין בתיקי המטופלים (וזהו הבסיס למחקרי היחידה שבראשותה). פרופ' שימחן הציגה אמנם מחקרים מארה"ב שהפריכו את החששות כאילו פרסום מידע יגרום לרופאים להימנע מלנתח מקרים קשים, אולם תיארה חששות כבדים שהובעו על-ידי רופאים בישראל כאילו פרסום שכזה יביא לשיקולי רייטינג בטיפול הרפואי.

נעמי לבני, ממונה על חוק חופש המידע ומנהלת האגף להבטחת איכות, הציגה את אופן הטיפול בבקשות מידע ביחידה לפניות הציבור של משרד הבריאות. לדבריה משך הטיפול בבקשות התקצר מאוד בשנתיים האחרונות, למרות עליה במספר הפניות לקבל מידע שמגיעות מהציבור.

פורסם תחת:

בהרחבה

תגובה אחת בנוגע ל“הצורך לחשוף מול הרצון להסתיר”

  • Judaica Store בתאריך 19 ביולי, 2010 בשעה 22:03

    בהרצאתו הציג ד"ר גולדפילד מחקרים שהראו שפרסום מידע השוואתי גורם לבתי חולים לשפר את תהליכי הבקרה הפנימית שלהם ולתקן ליקויים שמתגלים, באופן הרבה יותר יעיל ממה שמתרחש בבתי חולים שלגביהם לא מתפרסם מידע לציבור. ד"ר גולדפילד תיאר את המצב בארה"ב, שם ברבות מהמדינות מוטלת חובה חוקית על בתי החולים והרופאים לפרסם מידע על הישגיהם והרשויות מציגות אותו באופן מרוכז באתרים לידיעת הציבור. יחד עם זאת ציין גולדפילד כי כיום רק חלק קטן מהמטופלים עושה שימוש של ממש במידע לשם קבלת החלטות היכן יעברו טיפול, אבל אחוז זה נמצא בעליה.
    חבל שלא הייתי שם

אתם מוזמנים להגיב

אנא שמרו על שפה נאותה. המערכת שומרת לעצמה את הזכות לא לאשר תגובות שאינן עומדות בכללי האתר.

באתרנו מתפרסם מידע שנמסר מרשויות ציבוריות, כפי שהתקבל מהן. אנו עושים כמיטב יכולתנו להבטיח שלא יעלה לאתר מידע שיש בפרסומו משום פגיעה בזכויות הפרט. אם אתם סבורים שבכל זאת עלה באתר מידע כזה, אנא עדכנו אותנו במייל לכתובת: info@meida.org.il