דילוג לתוכן העמוד

עתירת חופש מידע חשפה: הממשל העביר לבנקים בארה"ב 1.2 טריליון דולר בעת המשבר ב-2008

בית המשפט הפדרלי במנהטן הורה לפדרל ריזרב לפרסם את סכומי העתק שהלווה לבנקים בארצות הברית, בתנאים נוחים מאוד, בעת המשבר בשוק הנדל"ן בשנת 2008. הפסיקה נתנה בעקבות עתירת חופש מידע שהגישה סוכנות הידיעות בלומברג, לאחר שפניותיה לבנק המרכזי לקבל את הנתונים לא נענו. על פי הנתונים שנחשפו בעקבות הפסיקה העביר הבנק המרכזי לבנקים ולמוסדות פיננסים סכום של 1.2 טריליון דולר. בנק מורגן סטנלי מוביל את מצעד ההלוואות עם סכום של 107.3 מיליארד דולר. סיטיגרופ לווה מהציבור – בריבית נמוכה מאוד –  99.5 מיליארד דולר, ואילו בנק אוף אמריקה זכה להלוואה בסך 91.4 מיליארד דולר.

מהנתונים עולה כי עשרת הבנקים הגדולים בארה"ב נטלו הלוואות חירום בסך 669 מיליארד דולר מהבנק הפדרלי בעת המשבר הפיננסי ב-2008 – הרבה יותר מ-160 מיליארד הדולרים שקיבלו ממשרד האוצר כסיוע ממשלתי לחילוצם.

הלוואות החירום הגיעו לשיא ב-5 בדצמבר 2008 – אז הסתכמו ב-1.2 טריליון דולר, לפי חישובי בלומברג. היה זה סכום גדול פי 3 מהגירעון בתקציב האמריקאי באותה שנה, ויותר מסך רווחי כל הבנקים המבוטחים על ידי הממשל בארה"ב בעשור הראשון של המילניום, לפי בלומברג.

"משלמי המסים בארה"ב צריכים לדעת את התנאים שבהם מלווה הפדרל ריזרב את כספו של הציבור והופך אותו למעשה למשקיע בבנקים של המדינה", כך אמר בבית המשפט נציג סוכנות הידיעות בלומברג.

לטענת הבנקים פרסום זהות הלוווים והסכומים שקיבלו עלולה לערער את יציבותם ולגרום לציבור לרוץ להוציא את כספו.

לעדכונים אחרונים בפרשה

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️