fbpx

המידע שייך לציבור – אבל ברשויות המקומיות עדיין לא הפנימו את זה

בדיקת התנועה חושפת את מצבה העגום של השקיפות ברשויות המקומיות. הציבור רוצה לדעת עוד – אבל הרשויות המקומיות לא חושפות. מרביתן ממלאות אחרי הוראות החוק בצורה חלקית ולא מספקת

13 בפברואר 2019

קבצים מצורפים

מצב השקיפות ברשויות המקומיות הוא בכי רע. העמידה בדרישות החוק חלקית מאוד, ואנחנו מצפים להרבה יותר. בדיקה שערכה התנועה לחופש המידע, כחודשיים לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, מצביעה על היעדר  תודעת שקיפות מינימלית. "מארגונים ציבוריים ומגופי מדינה יש ציפייה לנהל את העניינים בצורה גלויה לציבור", אומרת עו"ד רחלי אדרי, מנכ"ל התנועה לחופש המידע. "קל לדבר שקיפות, אך קשה מאוד לבצע אותה, שכן היא מצריכה שינוי תפיסות עמוק אצל אלו שמחזיקים את המידע עבורנו בנאמנות".

סטנדרט השקיפות שמציב החוק הוא הרף הנמוך להתנהלות המצופה מהרשות המקומית. הרשויות נדרשות לפרסם לתושבים מידע רב – למשל תקציב בפורמט נגיש, מידע סביבתי על מפגעים כמו רעש וריח, הסכמי ניגודי עניינים שנערכו לחברי מועצה, הצהרות הון לבעלי תפקידים בכירים, יומנים, ועוד ועוד. הפרסום צריך להיות נגיש וממוקד. הצפה של הציבור במידע שאינו רלוונטי לצרכיו, ללא מדיניות סדורה וללא מתן כלים להבנת המידע – אינה בהכרח שקיפות. בנוסף לדרישות החוק, בתנועה בדקו גם קריטריוני שקיפות הנהוגים בערים גדולות מסביב לעולם, ובהם בין היתר פרסום תקנות ונהלים הנוגעים לאזרחים, פרסום קובץ הנכסים של העירייה והשימושים בהם, פרסום יומן של ראש הרשות ופרסום הסדרי ניגודי עניינים.

התנועה בדקה את פורום ה־15 (פורום הערים העצמאיות שאינן מקבלות מענקים ממשלתיים) ואת ירושלים מול הקריטריונים הקבועים בחוק ומול קריטריוני שקיפות הנפוצים ברשויות מקומיות בעולם. רשויות אחרות נבדקו מול קריטריון אחד בלבד: קיום תקציב נגיש בפורמט אקסל, שיהיה ניתן להתמצא בו.

התוצאות: בקבוצה המובילה (ערי פורום ה־15 וירושלים), שש רשויות עמדו בפרסום של יותר מ־85% מדרישות החוק, ורק ארבע פרסמו פחות מ־60% מדרישות החוק. אבל כאשר בוחנים קריטריונים שמעבר לחוק, כמו פרסום תוכנית עבודה, קובץ נהלים והסדרי ניגודי עניינים – רק שלוש רשויות בקבוצה זו מפרסמות יותר מ־60% מדרישת השקיפות במובנה הרחב. מחוץ לקבוצה המובילה התמונה עגומה עוד יותר: עשרות רשויות מערד ועד צפת לא פרסמו או העבירו לתנועה לחופש המידע תקציב בפורמט אקסל.

 "היום, בשונה מבעבר, קל להנגיש מידע", אומרת אדרי. "מידע שבעבר נקבר בקלסרים, ושלהנגשתו נדרשו כוח אדם ומשאבים רבים, יכול להיות מונגש בתהליך זול וקל. על הרשויות לחשוב בתחילת התהליך כיצד הן מנגישות את המידע לציבור, כי הציבור תמיד רוצה לדעת".

 בסופו של דבר זה עניין של תכנון, ואנחנו מצפים מהרשויות המקומיות להשקיע חשיבה בנושא השקיפות, מתוך הבנה שרוב המידע שנמצא ברשותן שייך לציבור, והוא זכאי להיות חשוף לו בצורה המיטבית ביותר. "הציבור היום מצפה ליותר מנבחריו, דורש הרבה יותר דיווח ושקיפות ורואה עצמו שותף להליכי קבלת ההחלטות ברשויות המקומיות, אך השינוי המיוחל בהתנהלות היומיומית מתעכב".

ככה צריכה להיראות שקיפות ברשויות המקומיות:

  1. פרסום מבנה ארגוני של הרשות
  2. פרסום פעילות הוועדות הפעולות תחת הרשות המקומית, תפקיד חברי הועדות, סמכויות ותוצרי עבודה שוטפת
  3. פרסום הסדרי ניגודי העניינים והצהרות הון של בכירי הרשות וחברי המועצה.
  4. פרסום יומן ציבורי ונגיש של בכירי הרשות, וכן יומן מועצה כולל מועדי התכנסות.
  5. פרסום סדר יום של המועצה ופרוטוקולים של הישיבות. וכן פרסום תכניות העובדה והליכי גיבוש המדיניות.
  6. פרסום קובץ הנכסים השייכים לעירייה (שטח ומיקום), באקסל ועל גבי מפה.
  7. פרסום התקציב העירוני המלא, כולל הכנסות מגביה ארנונה והכנסות מאכיפה.
  8. פרסום התקשרויות ופרסום דו"חות כספיים.
  9. פרסום נהלים (קוד אתי, מדיניות אכיפה, מדיניות חניה וכו').
  10. הקצאת עובד במשרה מלאה לתפקיד הממונה על העמדת מידע לציבור.

לכתבה בכלכליסט

האתר של עיריית לונדון – ככה באמת נראית שקיפות

למדד התנועה

פורסם תחת:

חדשות, מידע שהשגנו

אתם מוזמנים להגיב

אנא שמרו על שפה נאותה. המערכת שומרת לעצמה את הזכות לא לאשר תגובות שאינן עומדות בכללי האתר.

באתרנו מתפרסם מידע שנמסר מרשויות ציבוריות, כפי שהתקבל מהן. אנו עושים כמיטב יכולתנו להבטיח שלא יעלה לאתר מידע שיש בפרסומו משום פגיעה בזכויות הפרט. אם אתם סבורים שבכל זאת עלה באתר מידע כזה, אנא עדכנו אותנו במייל לכתובת: info@meida.org.il