דילוג לתוכן העמוד

הצעת חוק: חברי כנסת יחויובו לחשוף את נכסיהם בפני הציבור

חברי הכנסת, שרים ונבחרי ציבור נוספים יחויבו להגיש דוח גילוי מפורט על נכסיהם כך על פי הצעת חוק חדשה, אותה יזמו חברי הכנסת שלי יחימוביץ ואופיר פינס (העבודה). הציבור יוכל להיחשף לנתונים באמצעות פנייה למבקר המדינה. את הדוח יחויבו להגיש גם המועמדים בבחירות.

על פי הצעת החוק, אם יחליט מבקר המדינה כי יש חשש לניגוד עניינים, הוא יודיע על כך לחבר הכנסת ויוכל לחייב אותו, בין היתר, למכור נכסים ולהשיב כספים.

כבר היום מחויבים החכים בהגשת הצהרת הון למזכירות הכנסת עם תחילת תפקידם, אך הצהרה זו אינה חשופה לעיון הציבור. לטענת יחימוביץ ופינס, בכך אין די משום שמלבד נכסיהם של נבחרי הציבור, ישנה חשיבות גם לתפקידים שמילאו בעבר, שעלולים להציבם בניגוד עניינים אישי במהלך כהונתם. יוזמי החוק מוסיפים כי ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה בעניין מחייבות רק את העובדים בשירות המדינה, ואינן חלות על נבחרי ציבור .

בדברי ההסבר לחוק כתבו החכים כי החוק המוצע בא לאחד את הדין בעניין גילוי העניינים האישיים של נבחרי הציבור בשלטון המרכזי והמקומי, וכן להסדיר את העמדת העניינים האישיים לעיון הציבור, כפי שנעשה בארהב מזה 30 שנים. לציבור זכות לבחון בעצמו האם נבחריו מצויים בחשש לניגוד עניינים. העמדת המידע לעיון הציבור מתמרצת את נבחר הציבור להימנע מראש מהימצאות בניגוד עניינים, ויש בה כדי להגביר את אכיפת האיסור בדבר ניגוד ענייניהם.

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️