דילוג לתוכן העמוד

התנועה חושפת את רשימת הספקים של משרד התיירות: שוקולדים לתיירים, רכב פרטי לסלבריטאים, וגם טניס שולחן ובאולינג לרווחת העובדים

info tourism

רשימת הספקים של משרד התיירות ל-2014

לכתבה של רינה רוזנברג בדה מרקר

רשימת ההתקשרויות של משרד התיירות עם ספקים חיצוניים ב–2014 מציגה את הדרכים שבהן המשרד מנסה למשוך תיירים לישראל, וכמה זה עולה למשלם המסים. את הנתונים קיבלה התנועה לחופש המידע כחלק מבקשה שהגישה לגבי כלל ההתקשרויות החיצוניות של משרדי הממשלה.

עשרות אלפי שקלים, למשל, הוקצו בשנה שעברה לפינוקים קטנים שניתנו לתיירים עם הגעתם לישראל: תיקי כותנה שנרכשו ב–28 אלף שקל חולקו במעברי גבול; כשמספר התיירים צנח בימי מבצע צוק איתן נרכשו שוקולדים עם הכיתוב "ברוכים הבאים לישראל" ב–50 אלף שקל, ונציגי משרד התיירות חילקו אותם לתיירים עם נחיתתם בנתב"ג; ועוד 31 אלף שקל הושקעו בתחתיות לכוסות עם תמונות של נופי ישראל, שחולקו במעבר רחל לתיירים שיצאו מירושלים לבית לחם למיסת חג המולד.

הרשימה מראה שגם תיירים שעוד לא נחתו בישראל זכו להטבות. המשרד מימן הטסת תיירים להופעה של ליידי גאגא בישראל ב–4,000 שקל, בשיתוף פעולה עם תחנות רדיו בעולם. במשרד מסבירים כי "כדי לחשוף את חיי התרבות השוקקים בישראל, אנו מבצעים שיתופי פעולה אלה".

דרך נוספת של המשרד לשווק את ישראל היא אירוח סלבריטאים. אלה מעלים תמונות מהטיול לרשתות החברתיות, מה שמקדם את ישראל כיעד תיירותי. משרד התיירות מארח כ–3,000 ידוענים ומובילי דעת קהל כאלה בשנה, ולשם כך מחזיק אגף האירוח כלי רכב ייעודיים. ובכל זאת, החליט המשרד לשלם 11,800 שקל עבור השכרת רכב מפואר למוזיקאית הברזילאית אנה פאולה, שבאה כאורחת של משרד התיירות. במשרד מסבירים כי "הרכב מיועד לאורחי VIP מחו"ל – אח"מים, סיטונאי תיירות, מחליטנים, עיתונאים בכירים וכו'".

בד בבד שידרג המשרד את המכוניות של אגף האירוח בשני מקררים בשווי 10,000 שקל. במשרד טוענים כי המקררים חיוניים, מכיוון ש"כלי רכב אלה נמצאים בסיורים ארוכים, והאורחים נדרשים לשתייה קרה. סיור יכול להימשך יותר מ–10 שעות נסיעה".

מלבד הוצאות אלה מופיעים ברשימה סכומים שהקשר בינם לבין תיירות מקרי לחלוטין, כמו כ–16 אלף שקל עבור משחקי טניס שולחן ובאולינג. במשרד התיירות מסבירים כי ההוצאה היא "חלק מההסכמים לרווחת העובד, ולמשרד יש קבוצות תחרותיות בענפי ספורט שונים. הכספים הם מתקציב הרווחה (ספורט, נופש וכיוב') ובהתאם לתקש"יר ונוהלי חשכ"ל".

רבים מהסעיפים מתייחסים להוצאות בגין השתלמויות למורי דרך ובחינות והשתתפות בשכר לימוד למורי דרך לעתיד, בדיקת תקנים לבתי מלון, תשלום עבור סיורים לאורחים, נסיעות בכירים לחו"ל, עיצוב ביתנים בירידים בינלאומיים במיליוני שקלים ועוד.

הוצאה ניכרת נרשמה בגין הטיפול בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. 5.8 מיליון שקל הושקעו רק בהילולת ל"ג בעומר ב–2014, ועוד כ–5 מיליון שקל עבור ניהול והפעלה שוטפים. השנה עובר הטיפול בקבר לאחריותו של משרד הדתות. ממשרד התיירות נמסר כי "מדובר בתקציב תוספתי מהאוצר, ולא ממקורות משרד התיירות".

מיליוני שקלים מופנים לחברות יחסי ציבור במדינות שבהן הוא מנסה למשוך תיירים לישראל, כמו Cohn Wolfe SRL שפועלת באיטליה, Hills Balfour בבריטניה, ו–JCS ברוסיה.

ממשרד התיירות נמסר ל"דה מרקר" כי "כל ההתקשרויות נעשו על פי חוק חובת המכרזים ותקנותיו". עו"ד רחלי אדרי, היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, אמרה כי "רשימת המשרדים שחושפים את רשימת הספקים שלהם אמנם גדלה והולכת, אך עדיין יש משרדים עתירי תקציבים שלא הציגו לציבור את המידע המבוקש — כמו משרדי ראש הממשלה, התחבורה והבריאות. אנו מצפים כי חשיפת מידע מסוג זה תהפוך לנורמה בכלל משרדי הממשלה".

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️