דילוג לתוכן העמוד

האוצר סירב לפניית התנועה לפרסם את שכרם של עובדי השב"כ והמוסד

 

הכתבה של רוני לינדר-גנץ בדה מרקר

התנועה לחופש המידע תעתור לבית המשפט בדרישה לחשוף את שכרם הממוצע של עובדי המוסד והשב"כ ואת שכרם של ראשי שני הגופים, אם האוצר ומשרד ראש הממשלה ימשיכו לסרב למסור את המידע. לאחרונה נענתה בשלילה בקשת מידע ששיגרה התנועה למשרד האוצר בנימוק של שמירה על ביטחון המדינה.

השבוע פורסם דו"ח השכר במגזר הציבורי ובין השאר פורסם שכרם של המפכ"ל והרמטכ"ל וכן נתונים מפורטים על השכר בגופים אלה. לעומת זאת, לא פירסם המשרד את נתוני השכר במוסד ובשב"כ.

במסגרת הקליניקה לחופש המידע, שמפעילה התנועה לחופש המידע במכללה למינהל בראשון לציון, נערכה לפני כחודש פנייה למשרד האוצר בבקשה לקבל את מספר העובדים בשני הארגונים, את שכרם הממוצע לפי חתך של ותק ושל תפקיד וכן את שכרם של ראשי הארגונים. הפנייה לא נעשתה ישירות למוסד ולשב"כ שכן חוק חופש המידע לא חל עליהם ולפיכך הועברה למשרד האוצר שמרכז את נתוני השכר של כל העובדים במגזר הציבורי.

משרד האוצר סירב להעביר את הפרטים בטענה שחוק חופש המידע אינו חל על שני הארגונים, וכי צו חופש המידע קובע ש"רשות ציבורית לא תמסור מטעמים של שמירה על ביטחון המדינה מידע בנוגע לגופים שעליהם לא חלות הוראות החוק…שנאסף, נוצר או התקבל על ידי פעולות פיקוח, בקרה, ביקורת ותיאום בין משרדי". לטענת האוצר, מכיוון שהמידע המבוקש התקבל באוצר באמצעות פעולות בקרה ותיאום, "אין בידינו למסור את המידע המבוקש".

בתנועה לחופש המידע מודעים לכך שהחוק היבש לא חל על הגופים הללו, אך סבורים כי יש לבחון משפטית ולאתגר את גבולות ההחרגה של נושאים מסוימים בנימוקים של ביטחון המדינה. "קשה לומר שתשובת המשרד הפתיעה אותנו", אומרת מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד אלונה וינוגרד, "אך עם זאת, לאור ההתפתחויות של השנים האחרונות במדינה בכל הקשור לחופש המידע ועם הדרישה הציבורית ההולכת וגוברת לשקיפות גם בקרב גופים בטחוניים, קיווינו, שהמשרד ישקול בכובד ראש את האינטרס הציבורי והחשיבות שבשיתוף הציבור במידע המבוקש".

לדבריה, "רבות דובר בתקשורת בימים האחרונים על שכר העובדים במגזר הציבורי – מדוע שמשכורות ראשי השב"כ והמוסד יזכו לחסינות מפני העין הציבורית המבקרת? עצם חשיפת המשכורות לא מפחיתה ולא מורידה מחשיבות עבודתם או מעמידה בספק את התנהלותם. דוקא ההסתרה גורמת לחששות אלה. אנו תקווה שהמשרד ישקול שוב את סירובו ובכך ימנע פנייה של התנועה בעניין לערכאות".

תגובת משרד האוצר לפניית התנועה

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️