טוטאל לוס – משרד התחבורה מחזיק ביותר מ-100 מיליון שקל ששייכים לנהגים שרכבם ירד מהכביש בגלל תאונה
לא נתפס: משרד התחבורה מחזיק ביותר מ-100 מיליון שקל ששייכים לבעלי רכב שירד מהכביש עקב תאונה (טוטאל לוס) – ולא טורח לעדכן אותם. כך עולה מניתוח מידע שקיבלנו ממשרד התחבורה.
כאשר רכב במצב של טוטאל לוס יורד מהכביש הבעלים שלו זכאי לקבל החזר על החלק היחסי של אגרת הרישוי שעוד נותרה לו עד הטסט הבא. כדי לקבל את הכסף, בעל הרכב צריך להגיש בקשה להחזר – אבל נתונים שקיבלנו ממשרד התחבורה מגלים שרק 52% מבעלי הרכבים הגישו בקשות להחזר.
בין 2017 ל-2024 אירעו בישראל 299 אלף תאונות שלאחריהן הוכרז הרכב כ"טוטאל לוס" והורד מהכביש בגלל עלות הנזק ביחס לשוויו. מספר הטוטאל לוסים גדל מ-35 אלף ב-2017 ל-42 אלף ב-2023 וב-2024, לאחר שהמכוניות החדשות הפכו מורכבות ויקרות יותר לתיקון. באותן שנים הגישו נהגים רק 158 אלף בקשות לחזר, כלומר רק 52% מבעלי הרכבים הרלוונטיים. מניתוח הנתונים עולה כי באותן שנים החזיר משרד התחבורה כ-118 מיליון שקל לנהגים, ושווי ההחזר הממוצע עמד על 750 שקל.
כ-141 אלף נהגים לא ביקשו החזר על תאונות בשש השנים הקודמות ולפי שווי ההחזר הממוצע, מדובר בכ-105 מיליון שקל ששוכבים בקופת משרד התחבורה ושייכים לבעלי הרכב.
את בקשת המידע הגיש רעי דוד, סטודנט מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל.
לדברי עו"ד אור סדן, היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע, ומנחה הקליניקה, "כבר לפני כמה שנים חשפנו כי עשרות מיליוני שקלים, שהציבור שילם על אגרות רישוי שהיה על המשרד להשיב, שוכבים ללא דורש במשרד התחבורה. כעת, לפי הנתונים שהתקבלו, הסכום חצה את רף מאה מיליון השקלים. העובדה שמשרד התחבורה אינו נוקט בשום צעד יזום להשבת הכספים לבעליהם, אינה רק מחדל – היא מצב אבסורדי שמעיד על זלזול באזרחים".
המידע שקיבלנו
בקשת המידע
בקשת המידעפורסם תחת: חדשות
תגיות: אור סדן, מירי רגב, משרד התחבורה
קבצים מצורפים
חדשות אחרונות
- 27 בנובמבר 2025חשפנו: רשימת ארגוני הסיוע לעזה שישראל אישרה – ואלה שפסלה
- 19 בנובמבר 2025שנתיים לרפורמת הנשק של השר בן גביר – אלה הנתונים
- 19 בנובמבר 2025מי נושא בנטל? מספר ימי המילואים בחלוקה לערים
- 18 בנובמבר 2025נייר עמדה: אין שקיפות בנתוני ההתחסנות לפי יישובים
- 14 בנובמבר 2025רגב טורס: עלויות השרה לחו"ל מסוף 2024 עד אוגוסט 2025