דילוג לתוכן העמוד

להם זה עולה יותר? מידע חדש על הקנסות שמטילה המדינה על מפעילות התחבורה הציבורית

משרד התחבורה החמיר בשנים האחרונות את הפיקוח על החברות והטיל עליהן קנסות כבדים בעקבות תלונות נוסעים וביקורות שערך – כך עולה מבקשת מידע שהגישו התנועה וארגון תחבורה היום ומחר.

הנתונים שקיבלנו חושפים לראשונה את גובה הקנסות ששילמו אגד, דן, קווים, אפיקים ושאר חברות התחבורה הציבורית, המפעילות אשכולות קווים לאחר שזכו במכרזים של המשרד, וכפופות לפיקוח על עמידתן בלוח הזמנים ורמת השירות.

שיאנית הקנסות היא חברת נתיב אקספרס המפעילה קווים בגליל ובאזור נתניה-תל־אביב במרכז. על חברת אפיקים, השנייה בדירוג הקנסות, ופועלת באשדוד, יבנה, ראש־העין, פתח־תקווה וקו ירושלים-בני־ברק הוטלו בין 2013 ל־2015 קנסות בסך 855 אלף שקל.

במקום השלישי נמצאת אגד, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בארץ, עם קנסות בסך 832 אלף שקל. עם זאת, אגד (2,800 אוטובוסים) גדולה משמעותית מנתיב אקספרס (345 אוטובוסים) ומאפיקים (450), כך שבאופן יחסי ספגו שתי החברות הקטנות מספר גדול בהרבה של קנסות, על הפגנת רמת שירות נמוכה יותר.

הקנסות הנפוצים הם על אי־ביצוע נסיעה שלה מחויבים המפעילים, על איחור ביותר מ־10 דקות בלוח הזמנים, ועל אי־עצירה לנוסעים בתחנה. הקנס על אי־ביצוע נסיעה עומד על 2,000 שקל, על איחור או הקדמה 500 שקל ועל אי־עצירה לנוסעים מוטל קנס של 1,000 שקל. גם דילוג על תחנה מחויב בקנס בן 1,000 שקל, כמו הסעת נוסעים במספר מעל למותר.

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה כי "אין זו דרישה מוגזמת לקבל את תוצאות הטיפול בתלונות הציבור, לא ברור למה משרד התחבורה אינו שומר מידע ציבורי חשוב זה באופן שיאפשר לו למסור את המידע ולהציג טיפול הולם בתלונות הציבור – לקוחות התחבורה הציבורית. משרדי הממשלה חייבים להפנים את תפקידם כנותני שירות לציבור וכחייבים בדין וחשבון ברור".

ממשרד התחבורה מסרו ל"ידיעות אחרונות" כי הם נערכים לפרסום קבוע שלהם, אחת לכמה חודשים. יצוין כי היקפי הקנסות זינקו בין 2013 ל־2014 ו־2015, לאחר שבמשך השנה לא היה למשרד חברה שתעסוק בכך ועובדי המשרד ביצעו את הבקרה בעצמם, בהצלחה פחותה. כיום מבצעות את הבקרה החברות טלדור ומ.ג.ע.ר, שזכו במכרז המשרד.