הנתונים העגומים על פיילוט החניונים לאופניים ברכבת
עשרות מיליוני שקלים הושקעו במיזם החניונים הרובוטיים לאופניים שיצא לדרך לפני שלוש שנים, אבל נתונים שחשפנו לראשונה מלמדים כי מתוך 309 מקומות לאופניים – רק כ-50 אנשים שמשתמשים בהם מדי יום. בתחנת הרכבת באר שבע יש מתקן רובוטי עם מקום ל-31 מקומות ומשתמשים בו כ-2 אנשים ביום בממוצע. בתחנת סבידור המתקן שנבנה מאז 2019 – טרם נפתח.
הנה הסיפור: בדצמבר 2022 רכבת ישראל השיקה מיזם של חניונים רובוטיים לאופניים, הנקראים "בייק בוקס" (bike box), בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. בקשת מידע של התנועה לחופש המידע לרכבת ישראל חשפה את נתוני השימוש הרשמיים. מהנתונים עולה כי שיעורי התפוסה נמוכים בהרבה מהמצופה ועומדים על פחות ממחצית מהקיבולת של המתקנים.
המיזם, שנמצא כרגע בשלב הפיילוט בארבע תחנות, נועד לספק לרוכבי אופניים המשתמשים ברכבת מקום חניה בטוח מפני וונדליזם וגניבות. בתחנת באר-שבע ונתניה יש מתקנים עילאיים של 51 מקומות, ובהרצליה וסבידור יש 207 מקומות, כאשר חלקם תת-קרקעיים.
בתחנת באר-שבע, שנפתחה בחודש דצמבר 2022, שיא השימוש היומי נכון לשנת 2024, מגיע ל-5.7% בלבד של ניצול התפוסה. בהרצליה נתוני השימוש גבוהים יותר, אך גם שם התפוסה המרבית שנוצלה ביום מגיעה ל-25.5%. בנתניה הנתונים הגבוהים ביותר- שיא של 35% תפוסה ביום. החניון רובוטי נבתחנה הפופולרית סבידור מרכז, נמצא בהקמה כבר חמש שנים.
עו"ד הידי נגב, מנכ"ל התנועה לחופש המידע מסר כי "פרויקט החניה הרובוטית לאופניים מעלה שאלות ביחס למינהל תקין במשרד התחבורה ורכבת ישראל. חשיפת נתוני השימוש הנמוכים כל כך מעלים שאלות ביחס לנחיצותו של הפרויקט והעלויות הגבוהות שלו אל מול החלופות הפשוטות והזולות של מתקני קשירה הולנדיים".
לחצו לכל המידע שקיבלנו
המענה לבקשת המידע
המענה לבקשת המידענתוני שימוש יומי – ינואר-ספטמבר 2024
פורסם תחת: חדשות
תגיות: משרד התחבורה, רכבת ישראל
קבצים מצורפים
חדשות אחרונות
- 21 באוקטובר 2025חשפנו את חגיגת התקציבים בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון
- 21 באוקטובר 2025עתירה שהגשנו: מי ממקורבי נתניהו נכנס לקריה במהלך המלחמה
- 21 באוקטובר 2025חשפנו: השרים שהגישו הצהרת הון – ואלה שלא
- 16 באוקטובר 2025מידע שחשפנו – יש חוק, אבל אין פיקוח על המיליארדים שמגלגלים הגמ"חים
- 8 באוקטובר 2025מפעל הג'ובים נחשף: החלטות ועדת דותן למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות