דילוג לתוכן העמוד

שקוף – למה חשוב שנדע מי מגיע לכנסת

אם אינכם רואים עדכון זה כראוי – לחצו כאן

התנועה לחופש המידעImage

גליון מס' 33 | נובמבר 2015

שקוף


למה חשוב שנדע מי מגיע לכנסת

בשבוע שעבר דנה הכנסת במגוון נושאים: תקציב המדינה לשנת 2015-2016, הצעת חוק נתוני אשראי שמטרתה לאפשר מסירת מידע על לווים; רשימת יישובים שיזכו למעמד של אזורי עדיפות לאומית; רפורמה ביבוא מזון יבש שאמורה להגביר את התחרות; חיוב רשויות מקומיות לממן גם בתי ספר חרדים-פרטיים. כל הנושאים האלה חשובים ומשפיעים על הכיס של אזרחי המדינה, וההכרעה שתתקבל תזיז את המטוטלת לטובת ציבור אחד על חשבון ציבור אחר.

מי היה בדיונים האלה והשפיע על עיצוב ההחלטות? ואולי עוד יותר חשוב – מי הגיע לכנסת כדי להשפיע על חברי הכנסת מאחורי הקלעים, ולא הזדהה בישיבה עצמה לפרוטוקול? מי נהנה מגישה חופשית לחברי הכנסת, לשרים ולמנכ"לי משרדי הממשלה המגיעים לכנסת, ויכול לשכנע אותם להצביע באופן שיקדם את מטרותיו? האם הציבור יודע מי האנשים המקושרים שזכאים לגישה מהירה וחופשית כזאת לכנסת?

מתברר שלא. כאשר ביקשה התנועה את רשימת מקבלי היתרי הכניסה הקבועים לכנסת, האנשים שאינם כפופים לכל מגבלה בכניסה למשכן, ואינם צריכים להצהיר למי הם מגיעים או לאיזו ישיבה – סורבנו. הטענה המרכזית של הכנסת היא שפרסום רשימת מקבלי ההיתרים יסכן את שלום הכנסת ובאיה. אלא שהמידע הזה בדיוק נמסר בעבר לתנועה בעקבות עתירה שהגשנו יחד עם העיתונאי עמית סגל, ולא ראינו את הסכנה הגדולה לביטחון הכנסת שנוצרה כתוצאה מכך.

ועוד דובדבן: מה שלא יוצר בעיה ביטחונית – כגון רשימת ההיתרים שבוטלו על ידי הכנסת – נמצאה סיבה אחרת לא למסור אותו: לטענת הכנסת יידרשו לה 150 שעות למיין את הרשימות ולמצוא למי בוטל ההיתר בשלוש השנים האחרונות. על השירות הזה נדרשנו לשלם 4,500 שקל.

נראה שבכנסת שכחו שנבחרי הציבור הם גם משרתי הציבור הראשונים במעלה, וצריכים להיות הכי שקופים בקבלת ההחלטות שלהם. רשימת האנשים שזכו לקבל את טובת ההנאה של כניסה חופשית  לכנסת צריכה להיחשף. בלי תרוצים, וללא עלות. לכן בשבוע שעבר עתרנו יחד עם העיתונאי העצמאי, תומר אביטל, שממנו נשלל היתר הכניסה לכנסת בטענה שהוא כבר לא עיתונאי. בעתירה דרשנו לקבל את רשימת ההיתרים, רשימת ביטולי ההיתרים והתבחינים למתן ההיתרים.

בשבוע שעבר התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בעתירתנו נגד משרד ראש הממשלה בדרישה לקבל את הוצאות מעון ראש הממשלה. לאחר שהוגשה העתירה קיבלה התנועה את רשימת ההוצאות אבל לא את החשבוניות שמהן ניתן ללמוד באמת מהו המוצר או השירות שאותו מימנו המסים שלנו. המדינה טענה שחשיפת החשבוניות תסכן את שלומו וביטחונו של ראש הממשלה. אנחנו חושבים שזו טענה גורפת, ושלא נעשה כל מאמץ לברור מבין החשבוניות את אלו שחשיפתן לא תסכן את ביטחון ראש הממשלה. בדיון, בלחץ בית המשפט, הסכימה המדינה לצמצם במקצת את הטענה הגורפת של פגיעה בביטחון ראש הממשלה, וכעת הם יבחנו באופן פרטני מה מהמידע שבחשבוניות שניתן לגלות. נוסיף ונעדכן על ההתפתחויות.

הפעילות שלנו תלויה בתמיכה שלכם. אתם מוזמנים לתמוך בתנועה על ידי מתן תרומה כאן.

להשתמע,
עינת   הורביץ, מנכ"לית

יצירת קשר

התנועה לחופש המידע
המסלול האקדמי המכללה למנהל
ת.ד. 25073 ראשון לציון, מיקוד – 7502501
טל. 03-9560146
פקס. 03-9560359
דוא"ל: info@meida.org.il
אתר אינטרנט: www.meida.org.il

התנועה לחופש המידע

התנועה לחופש המידע פועלת לקידום שקיפות במוסדות ציבוריים, להגברת הפיקוח על פעילותן של רשויות ציבוריות, ולעידוד הציבור לעשות שימוש בזכותו למידע. אנו מאמינים כי קידומן של מטרות אלה יוביל ליצירתה של חברה פתוחה, דמוקרטית וצודקת יותר בישראל.

אתר אינטרנט: www.meida.org.il

עקבו אחרינו בטוויטרהצטרפו אלינו לפייסבוקעדכונים שוטפים בפייסבוק של התנועה לחופש המידע

חדשות חדשות בעולם בעולם

CC – התנועה לחופש המידע

להצטרפות לרשימה התפוצה או להסרה ממנה – לחצו כאן

 

 

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️