דילוג לתוכן העמוד

שקיפות נגד שחיתות: נחשף ההסכם הסודי בין המדינה למנכ"לית עיריית חולון לשעבר

נחשף ההסכם הסודי שאליו הגיעו הממונה על השכר באוצר ומנכ"לית עיריית חולון לשעבר בעקבות דו"ח של מבקר המדינה שמצא כי מנכ"לית עיריית חולון לשעבר, חנה הרצמן, רשמה נסיעות פרטיות כנסיעות בתפקיד. ההסכם מפורסם לאחר מאמצים רבים של התנועה ועמותת הצלחה.

הרצמן היתה במשך שני עשורים מנכ"לית עיריית חולון והאישה החזקה בעירייה חנה הרצמן. בהסכם שנחתם בינה לבין אגף הממונה על השכר באוצר, נקבע כי היא תשיב לקופת העיריה 43 אלף שקל נטו מכיסה בשל חריגות שכר.
ההסכם שנחתם בנובמבר 2017 מתפרסם רק עתה לאחר לחץ מתמשך ומשותף של עו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע. הרצמן הסכימה לחתום על ההסכם רק אם הממונה על השכר יבטיח לה כי לא יגיע לעיתונות, ואכן משרד האוצר עשה לא מעט כדי שלה לחשוף את ההסכם שבו חויבה הרצמן בשלושה תשלומים חודשיים עוקבים החל ממשכורת נובמבר 2017. שני התשלומים הראשונים עמדו על 14 אלף שקל והשלישי על 15 אלף שקל.
בנספח א' להסכם נראית חתימה של הרצמן על ההודעה הבאה: "מאשרת בזאת את הסכמתי להשבת הכספים לאחר שהוסבר לי כי שולמו לי תשלומים לכאורה בניגוד לחוק".

מתוך הכתבה של טלי חרותי-סובר ב"דה מרקר":

כבר בנובמבר 2016 מצא מבקר המדינה ממצאים קשים בנוגע להרצמן. בין היתר לא נמצאו אישורים לשמונה נסיעות שונות מהן גם עלה כי המנכ"לית לשעבר, מעדיפה להיות בנסיעות עבודה בחו"ל דווקא בסופי שבוע. "חמש משמונה נסיעותיה לחו"ל של המנכ"לית כללו ערבי חג וחגים ישראליים או סופי שבוע, ובפועל עמדו לרשותה רק ימים מעטים שבהם היה אפשר לקיים פגישות עבודה", כתב המבקר. "שימוש בכספי העירייה למימון נסיעה לחו"ל בתפקיד בסופי שבוע – לתערוכות, מוזיאונים והצגות, בימים שאינם ימי עבודה – אינו ראוי, בייחוד כשידוע מראש שפגישות עם בעלי תפקידים שנכללו בתוכנית הנסיעה לא יוכלו להתקיים באותו סוף שבוע".
נוסף על כך, צברה הרצמן, במסגרת נסיעותיה בתפקיד, זכויות בתוכנית "הנוסע המתמיד" – שלא לפי חוק שירות הציבור (מתנות). יתרה מכך, במאי 2013, למשל, נרשמה נסיעה פרטית שלא אושרה על ידי ראש העירייה, כנסיעת עבודה. בשתי נסיעות לחו"ל, ב-2012 ו-2014, הצטרף אליה מלווה, והעירייה מימנה את נסיעתו אף שאינו עובד העירייה. בעירייה לא נמצא הסכם המסדיר את ההתקשרות עמו לקבלת שירותיו. לעתים נעשתה ההתקשרות עם המלווה רק בדיעבד. נמצא גם כי בכמה מקרים שבהם שהתה בחו"ל "שלא במסגרת עבודתה", דיווחה הרצמן על שהייה בכנס בחו"ל או על שהיה בעבודה.
במקביל מצאה הבדיקה כי שנים ארוכות כלל לא החתימה כרטיס נוכחות "ובכך חרגה מנוהלי השלטון המקומי ומנוהלי העירייה שהיא עומדת בראשה". המבקר גם מצא דיווח לא עקבי של הרצמן על נוכחות בעבודה גם בעת נסיעותיה לחו"ל.

ההסכם עם חנה הרצמן

נספח להסכם

עזרו לנו להמשיך להילחם על המידע
בואו לעגל לטובה לתנועה
היכנסו עכשיו, זה לוקח דקה, ותרמו לנו את האגורות מהעודף בכל קנייה. קניתם ב-99.90 ₪? תרמתם לנו 10 אגורות. כ-5 שקלים בחודש במצטבר. בשבילנו זה המון. ❤️